Drikk nok og drikk riktig

Landeveisrittet «Landegrensen» gikk lørdag 20. mai med 9 DCK’ere.
Vi drakk ikke nok, og vi drakk ikke det vi burde drikke. Sol, vind og over 20 grader var veldig andre forhold enn hva vi var vant til fra treningene gjennom en kjøig vår og forsommer. Hadde vi drukket mer og holdt oss til sportsdrikk ville dette rittet blitt lettere for mange av DCK’erne som var med.
Ta en titt på denne lenken til Olympiatoppen. Her er det ett og annet tips for oss amatører også!

Artikkelen leser du ved å klikke her.
Den inneholder gode tips som mange av oss har hørt før, og kanskje tenkt at det ikke gjelder akkurat meg. Nå har vi lært at det gjelder både deg og meg.

Når vi er 9 stykker hvorav 2 får kramper og flere av oss presterer minder enn på treningene er det et tegn på at vi gjør noe galt hele nesten gjengen.

Ett sitat fra artikkelen som bør huskes: «Tørste er ikke et godt mål på væskebalanse under trening, da følelsen av tørsthet først inntrer etter at det allerede er tapt en betydelig mengde væske. Videre vil inntak av væske (vann) tilfredsstille tørsten før væsketapet er erstattet. Drikke med natrium (sportsdrikk) vil kunne hindre dette og gjøre at tørstfølelsen opprettholdes bedre.»

Ta en titt på artikkelen – her er det tips vi trenger.

Konkurranse er ikke tiden for slanking, da skal vi ha både karbohydrater og salt.